Sider

lørdag 2. april 2011

"Mammas boller er de beste"


Det har jeg alltid sverget på, helt siden tidlige barneår. Og jeg vært bortskjemt, for min mamma er kjempeflink til å bake. Så jeg bruker selvsagt hennes oppskrift. Senest i dag :-) Og utrolig nok, mine bare sier også at mamma boller er de beste! De tør vel ikke annet..he he he.....

Slik er oppskrifen:

1 kg hvetemel (spe på underveis)
150 g sukker
100 g smør
1 pk gjær
1 knivsodd hornsalt .....men det har mamma og jeg blitt enig om
at det strengt tatt ikke er nødvendig.
ca 6dl melk
litt kardemomme
evnt rosiner etter valg.

Heves i 60 min, trilles ut i passende emner, jeg tok halve deigen til vanlige boller som ble penslet med egg, og resten laget jeg til skoleboller. Etter å ha trillet ut alle, satt jeg dem til heving igjen i ca 30 min. Et brett trykket jeg deretter ut et hull i midten av bollen med tommelen og fylte med vanijlekrem før steking.

Stekes i 12-15 min avhengig av din ovn, på 200 grader vanlig og 175 grader varmluft.

Til skoleboller trenger du:

vaniljekrem (evnt saus som du halverer mengden melk og kjøler ned helt etter koking.)
melis
revet kokos

















Etter steking har du på melisglaur rundt skolebollen og deretter dypper du den i en skål med kokos. Nytes best i godt selskap, med en god kopp kaffe, kakao med krem på en kald dag, eller iskald saft :-)  nam, nam, naaaaaaam...............

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar