Sider

fredag 10. februar 2012

"Brødet kroner et godt måltid"


Noen barn er ikke glad i frø i brødet,
og da er dette et godt alternativ da.
Det er kun solsikkefrø i det,
men det kan sløyfes,
 eller byttes ut med mer havregryn f.eks.
Min barn digget dette brødt fordi det ble veldig saftig og godt.


Saftig grovbrød i form
2 stk

Dette trenger du:
6 dl sammalt hvete grov
4 dl siktet fullkornshvete
4 dl siktet hvetemel
2 never havregryn
2 never solsikkefrø
1 neve kruskakli
ca 8 dl vann
1 pk tørrgjær
1 ts sukker/ honning
2 ts salt
2 ss rapsolje

Slik gjør du:
-Bland det tørre sammen
-Lunk vannet og bland med olje og honning
-Bland alt i kjøkkenmaskinen og elt i ca 7 min
(spe på mer vann eller mel hvis nødvendig,
for hvetemel tørker ut under lagring
slik at du noen ganger ikke trenger alt,
andre ganger trenger mer.)
-Sett deigen til heving en lun plass i ca 30-45 min
(dobbel størrelse)
-Del deigen og klapp den litt flat
-Trill den sammen til en "pølse"
 og legg den med skjøten ned i en form med bakepapir
- Lag et mønster på toppen med en skarp kniv ,
og sikt over litt rugmel for dekor.
(rugmel blir ikke brent slik rått hvetemel blir)
- La den heve under et klede i ca 30 min til,
mens du varmer opp ovnen på 225 grader
- Stek i ca 45 min, og dekk over med et bakepapir hvis de blir for mørke






  
"Å spise en brødskorpe i fred er bedre enn å innta en bankett med engstelse."





Servèr ferskt, men litt avkjølt, med godt pålegg :-)
GOD HELG!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar