Sider

søndag 5. februar 2012

Hverdagsbrød

Ingenting er som hjembakt brød i nista.
Her er et enkelt og godt hverdagsbrød som selv de mest kresne 
"jeg liker ikke frø i brødet- barna" kan spise i uken som kommer.
Oppskriften har jeg funnet hos Regal.
Denne oppskriften blir til 2 store brød,
men kan selvsagt enkelt dobles.
Dette trenger du:
500 g (8,3 dl) Siktet hvetemel
300 g (5dl) Sammalt hvete grov
200 g (3,4 dl) Sammalt rug fin
2 ts sukker/ sirup
6 dl vann
1 pk (50g) tørrgjær
3 ss matolje
2 ts salt

Bakeråd:
*Vær nøyaktig med målene, bruk gjerne vekt
*Mel kan tørke under lagring så tilpass med vann,
og ikke ha i alt hvetemelet på en gang.
*Deigen skal eltes kraftig, så bruk kjøkkenmaskin.
* Spray eller pensle over baksten med litt vann rett før steking for å få en fin skorpe
* Hvis skorpen blir mørk og brødet ikke er ferdig stekt,
så dekker du over med et bakepapir resten av tiden.



Slik gjør du:
Løs opp gjæren i lunken væske.
Tilsett romtepmererte ingredienser.
Elt deigen til den blir smidig og glatt i kjøkken maskinen
Dette tar ca 7 min, og noe lengre hvis du bare bruker håndkraft.
Dekk til deigen med plast og sett den til heving på en lun plass i 30- 45 min.
Min elskede i aksjon...
Dusjhettetrikset! Perfekt til heving.

Har du noen gang lurt på
hva du kan bruke dusjhetten
fra hotellrommet til?
This is it!
Et genialt lite triks som
jeg har lært via en av mine hjertevenner,
av hennes mor. Smart, ikke sant?

Dekorert med en personlig touch.

Min uunværlige KitchenAid har æren for et godt resultat.

* Del deigen og form den slik du ønsker brødene,
enten i form eller på brett.
Jeg pleier å klappe ut til en rund kleiv,
for så å rulle den stramt sammen,
og legge den med skjøten ned.
Da får den fin og fast form.
Dekk den til igjen,
og la den etterheve et lunt sted i ca 45 min.
* Sett ovnen din på 200- 225 grader, avhenger av ovn.
Grove brød stekes på nederste rille i ca 45 min
Du kan lage rundstykker av samme deig, og da steker du de midt i ovnen i ca 10- 15 min.
Løft ut brødet med en gryteklut, og dunk under med fingeren.
Hvis du hører en hul lyd så er brødet gjennomstekt.


Jeg ønsker dere en super, sunn og snøfylt søndag,
 og en utrolig ny uke..
Nyt!

"Hjembakt brød med Hapå!"  Husker dere reklamen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar