Sider

fredag 17. oktober 2014

Tomatsausen 🍅

🍅 Den enkle tomatsausen som for meg ofte utgjør den store forskjellen.
Dette tenker du kanskje ikke over før du prøver en billig variant og lurer på hva som ikke stemmer.
Disse tomatsaus oppskriftene finnes jo i tusentall, og mange er gode, men denne sverger jeg til. King of tomatoes.

En liten porsjon håp.

🍅 Oppskriften er hentet fra Familiekokeboka til Tom Victor Gausdal & Ole Martin Alfsen. Disse to har laget en genial kokebok som har blitt en personlig favoritt. Den danker (nesten) ut den rutete. Jeg har i hvertfall døpt den til den nye rutete for min del.

Bibelen.
Oppskrift:
2ss olivenolje
1 liten gul løk, finhakket
2 fedd hvitløk, finhakket
1 boks knuste tomater (bruk noen gode her, og ikke billig variant, prøv deg frem hvis i tvil)
Friske urter, gjerne basilikum og timen
Litt god olivenolje

Slik gjør du:

✔️ Fres løk og hvitløk i litt olje i en kjele til det er gyllent
✔️ Tilsett tomater og kok i 15-20 min 
✔️  Smak til sausen med salt & pepper, friske urter og en god klunk 
olivenolje.

Jeg har alltid i en dæsj med honning for å runde av smaken. 
Du kan med fordel lage en stor porsjon og fryse ned, eller ha til pastamiddagen et par dager senere. Denne porsjonen holder til ca fire italienske runde pizzaer her i huset. Jeg har også bruke den rå (i desperasjon og med liten tid) uten å frese først, men da blir hvitløken mye mer fremtredende.
Variasjonene er store og du kan gjerne gjøre den sterkere med chili, syrligere med litt eddik eller rødvin. Uansett blir du avhengig. Den er rett og slett digg.



 
Bon appetitt og klemmer i kø 
fra Therese 😋 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar