Sider

torsdag 9. februar 2012

Grove horn

Er småfolka, eller du selv litt lei av brødskiva i nista? Da er kanskje dette tingen for å freshe opp litt og fortsatt sørge for en fiberrik formiddagsmat! Flotte horn pynter opp og frister litt mer enn to "trøtte" skiver ;-)

Dette trenger du:
500 g (8,3 dl) Siktet hvetemel
300 g (5dl) Sammalt hvete grov
200 g (3,4 dl) Sammalt rug fin
2 ts sukker/ sirup
6 dl vann
1 pk (50g) tørrgjær
3 ss matolje
2 ts salt

Deigen er helt lik den jeg bruker i "hverdagsbrød"- oppskriften som også er vist her, og funker fint til begge deler.
Bakeråd:
* Vær nøyaktig med målene, bruk gjerne vekt.
* Mel kan tørke under lagring så tilpass med vann,
  og ikke ha i alt hvetemelet på en gang.
* Deigen skal eltes kraftig, så bruk kjøkkenmaskin i ca 7 min.
* Spray eller pensle over baksten med litt vann rett
  før steking for å få en fin skorpe.
* Hvis skorpen blir mørk og baksten ikke er ferdig stekt,
  så dekker du over med et bakepapir resten av tiden.



Slik gjør du:
* Løs opp gjæren i lunken væske.
* Tilsett romtepmererte ingredienser.
* Elt deigen til den blir smidig og glatt i kjøkken maskinen
* Dette tar ca 7 min, og noe lengre hvis du bare
  bruker håndkraft.
* Dekk til deigen med plast og sett den til heving på
  en lun plass i 30- 45 min.





* Del deigen i to,
  kjevle hver del ut i en stor tykk leiv.
* Del så opp leiven med en pizzarulle eller skarp kniv,
  og rull hver del fra utsiden og inn.
* Dekk den til igjen,
  og la den etterheve et lunt sted i ca 45 min.

* Sett ovnen din på 200- 225 grader, avhenger av ovn.
* Stek hornene midt i ovnen i ca 10- 15 min.





Ferskt og fresht i nisteboksen eller på frokostbodet i helgen.
 
Lag en posjon med raspet parmasan over! Deilig tilbehør til en varm suppe.


Jeg ønsker dere en herlig helg.
Nyt hett & hjemmebakt i helgen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar