Sider

lørdag 4. februar 2012

Nå har jeg jammen fortjent noe godt til kaffen.




Skillingsboller.
En deilig formiddagsaktivitet på en lun lørdag..
Og så deilig å kunne tilby en uventet gjest,
eller bare unne seg selv rett og slett.
For ingeting er vel bedre enn fersk, varm gjærbakst til kaffen.

 

Dette trenger du:
ca 40 stk (to brett)

Deigen:
* ca 1 kg hvetemel
* 200 g sukker
(kan halveres hvis man vil knipe inn på sukkermengden)
* 200 g smør (ikke margarin!!)
* 1 pk gjær
* 6 dl melk
litt kardemomme




Fyll:
* ca 100 g mykt smør
* 4 ss kanel
* 4 ss sukker
blandes sammen slik at det er mykt nok til å smøre utover deigen.




Topping:
1 egg sammenpisket
2 ss perlesukker
(kan fint sløyfes, men ser pent ut)

Slik gjør du:

* Smelt smør i en kjele
* Ha i melken og la den bli lunken (kroppstemperatur)
* Ha blandingen over i en kjøkkenmaskin og tilsett sukker,
   gjær, kardemomme og melet, litt etter litt.
* Bland noen minutter til deigen blir smidig og myk
* Dekk til med et kjøkkenhåndkle eller plast,
   og sett deigen lunt i 1 time, til den er dobbelt så stor.

* Del deigen i to
* Kjevle ut deigen til et rektangel og smør ut smør,
dryss over kanel og sukker.
* Rull sammen til en lang pølse og skjær snurrene i passende ruller.
* Legg dem ikke for tett, på et bakepapirkledd brett og etterhve i ca 30 min.
* Pensle med egg og dryss evnt over litt perlesukker.
* Stek i ca 12-15 min på 180 grader på varmluft, 200 grader vanlig
(dette kan variere noe fra ovn til ovn)
*Har du varmluft kan du steke to brett samtidig. Det gjør jeg!




Med dette ønsker jeg dere en lys og lun lørdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar