Sider

fredag 15. april 2011

"Mat for sjelen..



Har du drømt deg bort på flukt med hovedpersonene i Cecilia Samartins roman Senor Peregrino, har du grått deg bort av skjebnene på Cuba i Drømmehjertet, hatt kjærlighetssorg med husholdersken i Salvadorena, og sist men ikke minst siklet sammen med Sebastian mens du leste Mofongo? Og er i tillegg glad i mat?

Da er dette boken for deg: Mofongo- mat for sjelen..av Cecilia Samartin.
Her presenterer hun sin kultur- og matarv med utgangspunkt i den sistnevnte romanen Mofongo. Den siste romanen handler i stor grad om Sebastian og mormoren Lola, og dere reise sammen. Knutepunktet er kjøkkenet til Lola. Uten videre forklaring presenterer jeg min første matoppleveklse fra denne nyinnkjøpte herligheten.

















"Arroz y gandules" eller
Puertoricansk ris med erter (6 posjoner)

Dette trenger du:

2 ss annattoolje (en mørk oransje olje, - du kan bruke en valig nøytral olje)
100 chorizo eller annen sterk pølse i skiver
100 røkt bacon i strimler
1 3/4 dl recaito (1 løk finhakket, 1-3 fedd hvitløk finhakket, 1 finhakket grønn paprika, koriander blandet med litt olje)
1/2 glass pimiento (stekte paprika) dette føyde jeg til fordi jeg ikke hadde grønn paprika til reciato.
1 boks gandules (pigeon peas) eller selskapserter
1 boks ca 400 g  hakkede tomater eller en boks tomatpurè + 2 dl vann
4 1/2 dl risottoris
10 dl vann
salt & pepper
















Slik gjør du:

Varm olje i en jerngryte eller annen tykkbunnet kjele.
Tilsett chorizo og bacon og stek i 2-3 min.
Tilsett recaito, tomater og gandules (erter) Selskapserter smaker litt mindre enn den andre varianten, hvilket du får tak i på en innvandrerbutikk.
Kok under omrøring i 5 min.
Tilsett ris og vann og legg på lokk. Demp varmen til middels og kok til vannen er borte.
Krydre med salt & pepper (husk å SMAKE!!!)
Sett platen på det laveste og la det trekke under lokk i 30 - 45 min.
(nå la jeg i ca 500g scampi på toppen som fikk trekke med de siste 10 min.) Gjerne marinert i chili og hvitløk i 30 min i forveien. Og toppet det hele med en dl hakket persille.

Pass på få med det sprø laget som legger seg i bunnen, når du serverer. Dette kalles pegao og er den mest smakfulle delen av rette og er elsket av alle ekte puertoricanere!
Jeg bekrefter herved at den er den beste delen ;-)

bruk ferske urter, de elsker vinduskarmen din nå :-)


" Det er magi vi skaper, ikke sant Abuela?"
"Nå ja, det er avgjort en måte å se det på" svarte hun tankefullt.
 "Eller kanskje det er magien som skaper oss"







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar