Sider

tirsdag 12. april 2011

Tirsdagssuppe

Jeg elsker supper, altså for å være ærlig elsker jeg MAT, og supper er en god del av det ;-)
Dette er en suppe med middelhavspreg, hvilket jeg er veldig glad i,
 og med enkle grep kan du sprite den opp til en søndagssuppe ved å gjøre den mere mektig.
 Ha f.eks i litt fullkornspasta.
Skulle du ønske en magrere hverdagsvariant bruker du en magrere kjøttdeig.
Jeg har ofte i en klatt med grønn pesto før servering for å gi den et ekstra kick.
Her MÅ jeg bare legge inn et sitat fra en elev:

"Therese, det er igrunn et under at du ikke er overvektig,
så glad som du er i mat" gutt 6.t

Ha ha ha ha så herlig, så ærlig, og så sant så sant.
Det handler vel om å skape en balanse i livet, mellom det å elske mat,
og være intelligent nok til å ikke overspise hver gang, samt trene litt.
Jeg er og blir en livsnyter!
Men det er suppe det handler om nå, tirsdagssuppe for å være helt korrekt.

Dette trenger du til 4 posj:
400 gr malt lammekjøtt
(eller svinekjøtt/ karbonadedeig)
1 stk løk
2 ss olje
1/2 ts salt
1/2 ts pepper
2 ts provansekrydder
(basilikum, oregano, timian)
1 l kjøttbuljong (utblandet)
1 boks hermetiske tomater
(kjøp en god en, ikke first price....pliiiiis)
1 boks tomatbønner
5 dl grønnsaksblanding eller

1 lite brokkolihode i små buketter
2 røde paprika i biter
10 små champignoner (freses lett i panna først)
2 vårløk
1 finhakket hvitløk
(brunes sammen med løk og kjøttdeig)

Serveres sammen med godt fersk brød eller rundstykker evnt god pasta som topper bollen.

Alle foto av Therese E. Kaasene

Slik gjør du:

* Rens og hakk løk og evnt hvitløk
* Fres kjøtt og løk i en jerngryte eller stekepanne
* Tilsett krydder
* Ha i buljong, tomatbønner og tomater og la det koke opp
* Tilsett grønnsaker og la suppen trekke noen minutter

Voila....så enkelt og såååååå godt!


2 kommentarer:

  1. Denne så kjempe goood ut:)
    Må prøve denne, og det positive at det sikkert ikke tar så lang tid å lage:)

    SvarSlett
  2. Hei Nina :-)
    Ja, denne er knallgod og veldig enkel hverdagsmat, og ikke minst sunn!!
    Kjør på. en liten smak av en annen verden..
    Lykke til. Gi meg gjerne en lyd på hvordan det smaker :-)
    Jeg lagde den i går til 25 elever på skolen med stort hell.Altså lett å lage til mange såvel som få.
    Takk for kommentaren.

    SvarSlett