Sider

lørdag 16. april 2011

"Grys gulrotkake"

Kaken har fått navn etter ei veldig veldig god venninne ganske enkelt fordi jeg fikk oppskriften av henne. Men ryktet sier at oppskriften opprinnelig stammer fra en av byens godt etablere resturanter. Uansett en av de bedre kakene jeg har smakt, og passer godt i påsken :-)


Bildet er lånt fra en nettbase, da kaken min forsvant før jeg rakk å knipse ;-)


Dette trenger du:
liten langpanne eller stor og høy rund form.

4 egg
4 dl sukker- kan reduseres noe.

5 dl hvetemel
4 ts bakepulver
2 ts kanel
2 dl nøytral olje (jeg har redusert fra 3 dl som jeg synes ble vel mye)
500 gr grovt revet gulrot
1 dl pecan eller valnøtter (kan sløyfes)

*Stekes på 175 grader i ca 55-60 min (vanlig over/undervarme, ikke varmluft. Sjekk med en stekepinne etter ca 50min slik at den ikke blir tørr.)

Slik gjør du:

* pisk egg og sukker
* skrell og rasp gulrøtter
* bland inn alt det tørre
* bland inn olje
* ha i nøtter
* smør en form eller kle med bakepapir
* hell i røren og sett i forvarmet ovn
* bland glasur mens kaken steker















Glasur:

200 g philadelpia (+ 200 g ved langpanne)
50 g tinesmør (+ 50 g ved langpanne) ROMTEMPERERT!!
2 ts vaniljesukker
250 g Melis (evnt 500g som den med riktig søttann)
1 dl pecan/valnøtter til pynt


Miniassistentkokken er i gang med skrelling!





















 Yummi!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar