Sider

lørdag 5. mars 2011

Smaken av Toscana

RISOTTO

Smaken av Toscana er viden kjent og elsket av mange, oss inkludert.
Denne boken fikk jeg i gaven av en god studievenninne,
og jeg elsker den.
Jeg har laget spesielt mye risotto fra denne boken også ulike supper.
Det er en fantastisk tomatsuppe der av ferske tomater,
som jeg lover å presentere senere. 
Men at vi for tiden har "dilla" på risotto
minnet min 6 år gamle datter meg på i dag...
"mamma dere skal alltid lage risotto når vi skal ha noe annet dere.."
Hmmm, vel vel så har vi det da...


Jeg landet på denne i dag:

 " Risotto de salsicce al finocchio"  Risotto med fennikelpølse!

Probemet var bare at jeg i dag ikke fikk tak i gode italienske fenikkelpølser (brødrene Brubakken i Kragerø lager dem).
Men jeg kjøpe en god chorizo, som er rik på smak, men den er feit så bruk halve mengden hvis du velger denne varianten.
Man kan også bruke skinke eller annen pølse.



Dette trenger du til ca 6 posj:

13 dl kylling- grønnsaksbuljong
2 dl tørr hvitvin
(jeg byttet ut 2 dl buljong og
koker inn vinen først for litt mere syrlighet)
125 gr smør (gjerne usaltet Tine)
450 gr italiensk fennikkelpølse uten skinn
1 liten gul løk finhakket
2 fedd hvitløk
1,5 dl italienske moste tomater (passata)
1 ss fennikkelfrø
1 ss timian (frisk) (1 ts tørr)
500 g risottoris Arborio eller Carnarolir
havsalt og nykvernet svart pepper
75 g nyrevet parmasan, pluss litt ekstra til servering
timiankvister til pynt hvis du har fersk urt i huset




Tørr hvitvin som passer godt i Risotto


Denne passer godt i glasset mens du tryller på kjøkkenet

.....yummi!


* Smelt smør i stor kjele eller høy panne
* Fres pølsene raskt og ha så i hvitløk og finhakket løk.
La det surre i 10 min til løken er myk.
*Tilsett tomater, fennikkel og timian, surres i 5 min
*rør inn risen og vinen og varm opp.

* Nå kan du begynne å spe inn buljongen øse for øse.
* Rør forsiktig til hver øse nesten er trukket inn i risen.
* Risottoen skal stå på svak varme og skal ikke bli tørr!!
tilsett heller mere buljong hvis den blir det.
*Risen skal være myk og kremet, men med fast kjerne.
det tar mellom 15- 20 min i koketid, men les tid på rispakken.
Smak til med salt og nykvernet pepper (bruk alltid det og ikke ferdig malt)
Legg på nyrevet ost og legg på lokk noen minutter.

Serveres i varme skåler, overdrysset med parmasan
og pyntet med grønt (jeg hadde ikke noe grønt i dag)

Denne retten har en sånn effekt på meg at jeg bare mååå ha MER,
så jeg spiser meg helt ut!
...men på tross av at jeg foretrekker den italienske pølsevarianten, 
 fungerte også dette og smakte digg.
Bellissimo <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar