Sider

lørdag 7. mai 2011

"Sneglekake for lækkermunde"

I anledning en invitasjon til grilling med to av våres aller beste venner, vil jeg jo gjerne ha med noe til vertskapet.....
En blomst ville jo falle i smak antar jeg, men med min søtmunn, og over middels matglade mage falt valget på denne danske fristelsen. Oppskriften har jeg i en bok jeg tidligere har presentert "Krudtugler & kanelsnegler" av Sif Orellana. Et deilig skattekammer av gode ideèr.


Alle foto: Therese E.Kaasene
















DETTE TRENGER DU:

Deigen:

250 g mel
125 g smør
50 g sukker
25 g gjær
1 egg
1/2 dl melk


Remonce:

100 g brunt sukker
100 g smør
2 ss kanel

Glasur:

2 dl melis
1-2 ss vann

 


















SLIK GJØR DU:

Bland gjær med lunken melk.
Smuldre smør med melet, bland så i gjær og melken.
Tilsett sukker og egg, og elt deigen godt.
Del deigen i to posjoner.
Kjevle ut den ene og dekk i en smurt liten langpanne/ ildfast fat (ca 35cm x 25 cm)
Bland remoncen mykt og smør halvparten over deigen i langpannen.
Kjevle den andre delen av deigen til et rektangel, og smør på resten av remoncen.
Rull deigen sammen og del den i 18 slanke "snegler"
Plasser sneglene over deigen med remonce i langpannen.
Dekk deigen til med et fuktig kjøkkenhåndkle, og hev i ca 1 time.
Pensle kaken med et sammenpisket egg og stek i ovenen på 225 grader i ca 12 minutter.
Men hold øye med den; sukkeret karamelliserer seg ganske fort.
Springle det hele med melisglasur...og Voila!
Jeg håper vertinnen og verten blir litt glad i meg i dag..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar