Sider

mandag 2. mai 2011

"Bruk det du har- pizza"

En søndagskveld hvor "sulten" kommer og pizza er det eneste du vil ha,
men skal kanskje spare litt kroner...?
Sleng igang en enkel men smakfull deig, se hva du har i kjøleskapet og sett i gang.
 Det er enkelt og veldig mye bedre enn en papp-kjøpesak!!
 Litt skinke har man alltids, eller salami som du strimler,
en bit gulost av ett eller annet slag,
hakkede tomater på boks, et glass med sorte oliven,
hvitløk, rødløk eller paprika i strimler?
Det skal ikke så mye til...
Har du i tillegg en urt eller to i vinduskarmen,
så er du rett og slett reddet :-))
                                                            
Deigen:

ca 3 dl lunkent vann
(kroppstemp. drypp en dråpe på håndbaken)
2 ss god olivenolje
et dryss havsalt
1-2 ts gjær
Hvetemel til deigen er passe fast
men ikke helt, det stemmer nemlig aldri helt med mål i en oppskrift.
Dryss i mel mens du kjører maskinen på sakte fart
Sett den lunt under lyset på viften din,
og skru samtidig ovnen på 250 grader med bakeplaten inni.
Hev i ca 20- 30 min, mens du ordner resten.



Alle foto av Therese E. Kaasene
  
 Sausen:
1 boks gode tomater
en liten klem tomat purè (ca 1-2 ss)
en liten neve friske urter
eller 1 ss tørkede (basilikum/oregano)
litt ferskkvernet sort pepper
litt salt
ha alt i en blender og kjør det raskt, men ikke lenge.


Topping:¨
1-2 fedd hvitløk finhakkes
6-8 oliven deles i ringer
en økologisk spisspaprika (søt type)
..men bruk den du har altså...denne hadde jeg. Litt sært ;-)
4-6 skiver kokt skinke strimles
Riv den osten du har..
Jeg brukte gode gamle Norvegia




Ser ikke så verst ut?

Ta ut den glovarme stekeplaten ut av ovnen
 og få den deigen  som nå er kjevlet og klar,
og fylt med godsaker,
over på platen!
Stek i ca 15-20 min på 250 grader
men følg godt med...din ovn er ikke nødvendigvis som min :-)
Nytes med et glass iskald cola.
Kos deg!!

2 kommentarer:

  1. Et supert tips : istede for bakepapir; ta heller å hell en digg olivenolje rett på plata og trykk deigen utover !!! nam nam
    klem Anne katrine

    SvarSlett
  2. TAKK FOR TIPSET :-)))
    Jeg er helt enig i at det er en god idè, har ofte gjort det, men da får jeg den ikke ferdig over på den gloooovarma plata... :-S Noen forslag på det? Jeg elsker sprø bunn nemlig ;-)

    SvarSlett